Pages Menu
TwitterRssFacebook
ЮРКОНСУЛ: законодательство и право. Новые законы и кодексы Украины, защита прав и свобод граждан, нормативно-правовые акты Украины, правоприменение и законопроекты, аналитика и юридические консультации, юристы, адвокаты, правоведы, органы власти, суды Украины.
Categories Menu

Фев 2, 2015 | Новости Украины | Нет комментариев

К чему может привести принудительное выведение домов из-под зоны ответственности ЖЕКов

К чему может привести принудительное выведение домов из-под зоны ответственности ЖЕКов

В условиях недовольства украинцами работой жилищно-эксплуатационных контор, которые, получая средства, не демонстрируют эффективного их использования, власть готовится отправить многоквартирные дома в свободное плавание. В соответствии с новациями жильцы самостоятельно будут решать вопрос ремонта многоэтажек. Правда, некоторые эксперты опасаются появления коммунальной мафии.

Нова влада

Верховна Рада ухвалила в першому читанні урядовий законопроект «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (№1565). Як зазначено в ньому, ініціатива має врегулювати реалізацію прав та виконання обов’язків співвласників будинків щодо їх експлуатації, утримання та управління ними. На думку Кабінету Міністрів, новий закон дозволить зберегти житловий фонд. Водночас критики називають документ ледь не новою формою феодалізму.

Передбачено такі форми управління багатоквартирним будинком: через об’єднання співвласників або управителя.

Перший варіант більш-менш відомий. Діяльність ОСББ визначена чинним законодавством, і жильці деяких будинків уже прийняли рішення про їх створення. А ось поява управителя — новація.

Ним може бути фізична особа — підприємець або юридична особа — суб’єкт підприємництва, що за договором зі співвласниками забезпечує належне утримання й ремонт спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території й належні умови проживання та задоволення господарсько-побутових потреб. Фактично це найманий менеджер, який розпоряджатиметься коштами мешканців. Обиратимуть та відкликатимуть управителів збори власників квартир. Так само збори матимуть можливість визначити уповноважену особу для контролю за виконанням договору з управителем.

Оплата його праці визначатиметься за згодою сторін та прописуватиметься в договорі.

Примусовий статус

Проект містить значний перелік питань, відповідальність за вирішення яких лягатиме на власників квартир. Так, вони зобов’язані забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан будинку. Крім цього, до їхньої сфери відповідальності належатиме проведення поточного й капітального ремонтів.

З першого погляду може здатися, що, підготувавши зміни, Кабмін створив ще один спосіб для громадян самостійно розпоряджатися своїм майном, а не очікувати ремонту як милості від жеку, при цьому постійно запитуючи: куди витрачаються кошти. Проте спосіб утечі від жеків передбачає й чинне законодавство, нинішній же проект радше нагадує спробу держави позбутися застарілих будинків разом з відповідальністю за них.

Якщо нині створення ОСББ — право громадян, то відповідно до проекту самостійне управління будинком — уже обов’язок.

Новації передбачають: якщо збори власників квартир не відбудуться або на них не буде ухвалено жодного рішення, впродовж року послуги з утримання будинку ще забезпечуватиме жек. Коли ж цей термін сплине, будинком почне займатись управитель, призначений виконавчим органом місцевої ради. У такому разі ціна управління багатоквартирним будинком визначатиметься згідно з методикою, яку підготують в Уряді.

Тобто повну відповідальність за стан будинку й необхідність проведення ремонтних робіт у ньому держава перекладе на мешканців у будь-якому разі, незалежно від їхнього бажання. При цьому чинний закон «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» передбачає, що в разі створення ОСББ колишній власник, на балансі якого перебував багатоквартирний будинок, бере участь в організації та фінансуванні першого його капітального ремонту. Відповідно ж до змін цю норму пропонується вилучити.

Тому, роблять висновок деякі експерти, держава запровадить систему управителів, які розпоряджатимуться коштами власників квартир, але відповідальність за стан будинків нестимуть самі мешканці. Як наслідок, застарілі хрущовки, у тому числі й ті, які в аварійному стані, більше не будуть головним болем влади.

До того ж критики змін зазначають, що поява управителів може призвести до зародження комунальної мафії, коли охочі особи просто скуповуватимуть голоси власників квартир або, пообіцявши золоті гори, не виконуватимуть жодних зобов’язань. А ось грошима жителів розпоряджатимуться. Якщо ж громадяни спробують добитися відповідальності управителя, зробити це буде надзвичайно складно — самі обирали. Та й змінити таку особу буде непросто, адже чимало українців відчувають себе власниками лише квартир, а не будинків.

Далі не пройде?

У першому читанні за проект проголосувало 250 народних обранців. Разом з тим до нього було висловлено низку суттєвих зауважень. Так, представник ВО «Батьківщина» Олександра Кужель виступила проти примусового призначення управителів. «Ми розуміємо, що буде дуже тяжко, якщо на людей, що живуть у тих же хрущовках, у старих будинках, перекласти всі капітальні ремонти, які держава не робила 40—50 років», — наголосила вона.

Так само й нардеп від ВО «Свобода» Михайло Головко, хоча й підкреслив необхідність позбавлятися від жеків, висловив деякі сумніви щодо змін. Він звернув увагу колег на недостатньо прописані в ініціативі повноваження управителів. Зокрема, якщо вони будуть перевищені, як це позначиться на співвласниках багатоквартирних будинків?

Таким чином, робота над підготовкою проекту триває. Хоча, схоже, цієї реформи жеки вже не витримають, а тому громадянам варто наперед готуватися до самостійного розпорядження власним майном.

Источник: Закон и Бизнес

Читайте так же...

« »